Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Geld terug

Tijdens of rondom je reis kan er soms iets misgaan. Je hebt bijvoorbeeld vertraging of je bent vergeten uit te checken. Ook dan helpen wij je graag. Of je recht hebt op een vergoeding verschilt per situatie. Op deze pagina vind je meer informatie over de verschillende situaties.

Je kan ook onze vragenlijst gebruiken, via de knop hieronder. Zo ontdek je in een paar klikken of en hoe je geld terug kan vragen.

Het antwoord op jouw vraag...

Geld terug bij vertraging

Heb je vertraging gehad met een trein van NS? Dan kun je een aanvraag indienen om reiskosten terug te krijgen. Dit kan al vanaf een half uur vertraging, en bij de hogesnelheidslijn (Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) zelfs al vanaf een kwartier. Alle informatie over geld terug bij vertraging staat op deze pagina bij elkaar.

Geld terug bij vergeten OV-chipkaart

Heb je een NS-abonnement, maar moest je door een vergeten OV-chipkaart alsnog een kaartje kopen? Of heb je gereisd met je betaalpas in plaats van je OV-chipkaart? Geen nood: je kunt de gemaakte extra kosten van je reis met NS terugvragen.

Geld terug bij verlies of diefstal

Is je OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement kwijt of gestolen, dan is het van belang dat je deze zo snel mogelijk blokkeert. Hierna vraag je een nieuwe kaart aan. Wil je met je abonnement blijven reizen terwijl je nieuwe kaart wordt aangemaakt? Lees hier hoe je dat doet.

OV-verklaring aanvragen

Betaal je zelf je reiskosten om naar je werk te gaan? Dan kun je bij de Belastingdienst reisaftrek aanvragen. Daarvoor heb je een OV-verklaring of een reisverklaring (een bewijs dat je met het openbaar vervoer hebt gereisd) nodig.

Boete betalen en bezwaar maken

Je kunt in de trein een boete krijgen. Bijvoorbeeld omdat je geen geldig vervoerbewijs hebt. Deze boete mag je meteen betalen, of achteraf. Ook kun je een bezwaar indienen tegen de boete. Alle informatie over boetes en bezwaar vind je hier bij elkaar.

Geld afgeschreven door NLOV

Zie je op je bankrekening een afschrijving die begint met NLOV, gevolgd door 14 cijfers en letters? Je hebt dan gereisd door in en uit te checken met je betaalpas. De afschrijving komt van OVpay, aan wie je de reiskosten hebt betaald.

Welke vergoeding biedt NS?

Ook als het tegenzit zijn we er graag voor je. Hieronder vind je een overzicht wat we je in welke situatie bieden in het geval van verstoringen en vertragingen.