Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Werkzaamheden Schiphol Airport

ProRail verbetert het spoor op Schiphol Airport van vrijdag 8 november t/m zondag 10 november én van zaterdag 16 november t/m dinsdag 3 december. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek in de Reisplanner.


Alles voor een betere reis

Samen komen we er wel. Ook al loopt het nu door werkzaamheden even anders. We hebben omreisroutes en -advies. Er is extra mankracht op de stations om je te begeleiden. De treinen maken we, als dit mogelijk is, extra lang.

We doen er echt alles aan om je een betere reis te bezorgen. Nederland vooruit, dat is waar het ons om gaat.

Werkzaamheden rondom Schiphol Airport

ProRail verbetert van vrijdag 8 november t/m zondag 10 november én van zaterdag 16 november t/m dinsdag 3 december het spoor op en rondom station Schiphol Airport. Hierdoor kunnen wij helaas veel minder treinen rijden. 

Reis buiten de spits
Reis in deze periode op doordeweekse dagen niet tussen 07:30-10:00 uur én niet tussen 16:00-18:30 uur. Maak buiten deze tijden gebruik van een omreisroute. 

Houd deze periode rekening met vollere treinen en grote drukte op de perrons. Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek via de NS-app.

Vrijdag 8 november t/m zondag 10 november

In dit weekend rijden er geen treinen tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid. Ook rijden er geen treinen tussen Amsterdam Zuid en Bijlmer Arena.

Reisadvies
Reis je tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid? Dan reis je om via Amsterdam Lelylaan. Tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Zuid kun je gebruik maken van de metro. In deze metro is je NS-vervoerbewijs geldig.

Reis je vanaf Utrecht naar Amsterdam Zuid? Dan reis je met de trein naar Amsterdam Amstel of naar Amsterdam Bijlmer en pak je vanaf daar de metro. Je NS-vervoerbewijs is geldig in de metro.

Reis je tussen Schiphol en Hilversum of Amersfoort? Dan reis je om via Amsterdam Centraal. 

Vrijdag 29 november t/m zondag 1 december

In deze periode rijdt er geen trein tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid. In alle andere richtingen rijdt de helft van het normale treinverkeer.

Ook rijden er veel minder treinen vanaf Schiphol Airport en vertrekken alle treinen op dit station van spoor 1, 2 of 3.

Reisadvies
Reis je tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid? Dan reis je om via Amsterdam Lelylaan. Tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Zuid kun je gebruik maken van de metro. In deze metro is je NS-vervoerbewijs geldig.

Reis je tussen Schiphol en Utrecht, Hilversum of Amersfoort? Dan reis je om via Amsterdam Centraal.

Zaterdag 16 t/m donderdag 28 november én maandag 2 t/m dinsdag 3 december

In deze periode rijden er veel minder treinen van, naar en via Schiphol Airport en vertrekken alle treinen op dit station van spoor 1, 2 of 3.

Reisadvies

  • Reis je tussen Schiphol en Almere? Reis om via Amsterdam Centraal.
  • Reis je tussen Schiphol en Utrecht? Reis om via Leiden Centraal.
  • Reis je tussen Den Haag Centraal en Amersfoort? Reis om via Utrecht Centraal.
  • Reis je tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal? Reis om via Haarlem. Dit kan niet op 24 november. Dan reis je per uitzondering wel via Schiphol. 

Werkzaamheden 2025

In 2025 werkt ProRail nog steeds aan het spoor rondom Schiphol Airport. Hierdoor kunnen treinen van een ander spoor vertrekken of rijden er tijdelijk minder treinen. Plan daarom altijd je reis voor vertrek in de Reisplanner. 

Plan je reis in de NS-app

Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En

Veelgestelde vragen

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Krijg ik korting omdat ik een abonnement heb en niet kan reizen op mijn traject?

    Nee, je krijgt geen korting omdat het om vooraf geplande werkzaamheden gaat. We zorgen voor vervangend vervoer (bijvoorbeeld in de vorm van NS-bussen) of een omreisroute.  

  • Kan ik gratis reizen met een NS-bus?

    Nee, dat kan niet. Je hebt in het vervangend vervoer zoals een NS-bus, ook een geldig vervoerbewijs nodig. Maar als je een deel van je reis met de NS-bus moet, betaal je niets extra's voor je totale reis.

    Zo werkt in- en uitchecken
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je met de trein verder reist, check je opnieuw in op dat station.

  • Ben je minder mobiel?

    Hou dan rekening met: 

    • een hoge opstap bij de bus.
    • langere loopafstanden van en naar de bus.
    • dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.

    Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
    Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

    Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
    Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.