Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Werkzaamheden Schiphol Airport

ProRail verbetert het spoor op Schiphol Airport van vrijdag 8 november tot en met zondag 10 november én van zaterdag 16 november tot en met dinsdag 3 december. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. De reisplanner is vanaf 10 dagen voor je reis actueel.


Alles voor een betere reis

Samen komen we er wel. Ook al loopt het nu door werkzaamheden even anders. We hebben omreisroutes en -advies. Er is extra mankracht op de stations om je te begeleiden. De treinen maken we, als dit mogelijk is, extra lang.

We doen er echt alles aan om je een betere reis te bezorgen. Nederland vooruit, dat is waar het ons om gaat.

Werkzaamheden rondom Schiphol Airport

ProRail verbetert van vrijdag 8 november tot en met zondag 10 november én van zaterdag 16 november tot en met dinsdag 3 december het spoor op en rondom station Schiphol Airport. NS kan hierdoor helaas veel minder treinen rijden. Houd deze periode rekening met vollere treinen en grote drukte op de perrons.

Reis in deze periode op doordeweekse dagen niet in de spits tussen 07:30-10:00 uur én niet tussen 16:00-18:30 uur. Maak buiten deze tijden gebruik van een omreisroute. 

Plan je reis vanaf 10 dagen voor vertrek via de NS-app.

Vrijdag 8 november t/m zondag 10 november én vrijdag 29 november t/m zondag 1 december

In deze periodes rijden er geen treinen tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid. In alle andere richtingen rijdt de helft van het normale treinverkeer.

In het weekend van 29 november tot en met 1 december zijn er ook werkzaamheden op Schiphol Airport. Hierdoor rijden er veel minder treinen en vertrekken alle treinen op dit station van spoor 1, 2 of 3.

Houd deze periode rekening met vollere treinen en drukte op de perrons. 

Reisadvies
Reis je tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid? Dan reis je om via Amsterdam Lelylaan. Tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Zuid kun je gebruik maken van de metro. In deze metro is je NS-vervoerbewijs geldig.

Reis je tussen Schiphol en Utrecht, Hilversum of Amersfoort? Dan reis je om via Amsterdam Centraal.

Zaterdag 16 t/m donderdag 28 november én maandag 2 en dinsdag 3 december

In deze periode rijden er veel minder treinen van, naar en via Schiphol Airport en vertrekken alle treinen op dit station van spoor 1, 2 of 3.

Reisadvies
Door van de werkzaamheden rijden er veel minder treinen. Houd rekening met vollere treinen en grote drukte op de perrons. 

  • Reis je tussen Schiphol en Amsterdam Zuid? Reis niet in de spits.
  • Reis je tussen Schiphol en Almere? Reis om via Amsterdam Centraal.
  • Reis je tussen Schiphol en Utrecht? Reis om via Leiden Centraal.
  • Reis je tussen Den Haag Centraal en Amersfoort? Reis om via Utrecht Centraal.
  • Reis je tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal? Reis om via Haarlem. Dit kan niet op 24 november. Dan reis je per uitzondering wel via Schiphol. 

Plan je reis in de NS-app

Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En

Veelgestelde vragen

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Krijg ik korting omdat ik een abonnement heb en niet kan reizen op mijn traject?

    Nee, je krijgt geen korting omdat het om vooraf geplande werkzaamheden gaat. We zorgen voor vervangend vervoer (bijvoorbeeld in de vorm van NS-bussen) of een omreisroute.  

  • Kan ik gratis reizen met een NS-bus?

    Nee, dat kan niet. Je hebt in het vervangend vervoer zoals een NS-bus, ook een geldig vervoerbewijs nodig. Maar als je een deel van je reis met de NS-bus moet, betaal je niets extra's voor je totale reis.

    Zo werkt in- en uitchecken
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je met de trein verder reist, check je opnieuw in op dat station.

  • Ben je minder mobiel?

    Hou dan rekening met: 

    • een hoge opstap bij de bus.
    • langere loopafstanden van en naar de bus.
    • dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.

    Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
    Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

    Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
    Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.